Science

Kun for 10. klasse

Science linjen er en naturvidenskabelig linje for dig, der har lyst til at eksperimentere og udforske samspillet mellem mennesker, natur, miljø og teknik i dagligdagen. På Flakkebjerg Efterskole lærer du at gennemskue og forholde dig til mange af de komplicerede naturvidenskabelige udfordringer det moderne samfund står over for.

Science

Kun for 10. klasse

Science linjen er en naturvidenskabelig linje for dig, der har lyst til at eksperimentere og udforske samspillet mellem mennesker, natur, miljø og teknik i dagligdagen. På Flakkebjerg Efterskole lærer du at gennemskue og forholde dig til mange af de komplicerede naturvidenskabelige udfordringer det moderne samfund står over for.

Linjens indhold

Kloden står overfor en masse udfordringer. Nogle skal løses politisk, men en del skal løses med nye teknologi. På Sciencelinjen tager vi udfordringen op, sammen med elever, der har den naturfaglige interesse. Vi lærer dem at udvikle viden og metoder til at løse naturfaglige problemstillinger. Science er for dig, som brænder for naturfagene eller måske bare nogle af dem, men gerne vil lære mere om de andre.

Du kan lide at arbejde i grupper og lave projekter. For det er det vi gør på denne linje i nyindrettede lokaler, der er målrettet til den måde vi arbejder på, med værksted, 3D-printere, fleksible arbejdsborde i to lokaler, med skure og drivhus. Vi har et godt udvalg af robotter, Lego, dataloggere og er åbne over for nyanskaffelser, som understøtter undersøgende naturfagligt arbejde.

Ledige pladser

Undervisningen

Vi arbejder i temaer og disse varierer lidt fra år til år, men kan typisk se ud sådan:

Tema 1

Bæredygtig vandforsyning for fremtidige generationer. Her lærer du at arbejde med den naturvidenskabelige metode i grupper. Du lærer at sætte din nysgerrighed i rammer, lave mål for den og udføre forsøg og optage og analysere data.

Tema 3

Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår. Her arbejder vi med elektromagnetisk stråling, uv-stråling og radioaktiv-stråling. Dette tema er kun hvis du går i 9. klasse, da du skal til prøven i naturfag. 10. klasse laver i stedet et afgangsprojekt.

Tema 2

Industriprojekt – den enkelte og samfundets udledning af stoffer. Her tager vi til Haldor Topsøe A/S, som vi har samarbejdet med siden 2011. Du bliver præsenteret for 8-10 problemstillinger, som Haldor Topsøes forskere og ingeniører arbejder med nu. Så får I fire uger til at finde en løsning hjemme på skolen. Vi slutter af med at tage ind præsentere vores løsninger på Haldor Topsøes hovedsæde i Lyngby. Læs mere på http://industriprojekt.dk.

Tema 4

Unge forskere, bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan. Vi deltager hvert år i Unge Forskere, som er en national konkurrence i forskning. Her vil du vælge enten en opfindelse, du vil udvikle eller noget forskning, du synes der mangler. Med støtte fra de to sciencelærere udvikler du projektet og lærer at præsentere din viden og dit produkt for andre, der er interesseret i naturfag.

Kernefag og bifag

Efterskolens Sciencelinje inkluderer fagene matematik og fysik/kemi/biologi/geografi mens de øvrige skolefag læses som bifag.

Linjens indhold

Kloden står overfor en masse udfordringer. Nogle skal løses politisk, men en del skal løses med nye teknologi. På Sciencelinjen tager vi udfordringen op, sammen med elever, der har den naturfaglige interesse. Vi lærer dem at udvikle viden og metoder til at løse naturfaglige problemstillinger. Science er for dig, som brænder for naturfagene eller måske bare nogle af dem, men gerne vil lære mere om de andre.

Du kan lide at arbejde i grupper og lave projekter. For det er det vi gør på denne linje i nyindrettede lokaler, der er målrettet til den måde vi arbejder på, med værksted, 3D-printere, fleksible arbejdsborde i to lokaler, med skure og drivhus. Vi har et godt udvalg af robotter, Lego, dataloggere og er åbne over for nyanskaffelser, som understøtter undersøgende naturfagligt arbejde.

Ledige pladser

Undervisningen

Vi arbejder i temaer og disse varierer lidt fra år til år, men kan typisk se ud sådan:

Tema 1

Bæredygtig vandforsyning for fremtidige generationer. Her lærer du at arbejde med den naturvidenskabelige metode i grupper. Du lærer at sætte din nysgerrighed i rammer, lave mål for den og udføre forsøg og optage og analysere data.

Tema 3

Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår. Her arbejder vi med elektromagnetisk stråling, uv-stråling og radioaktiv-stråling. Dette tema er kun hvis du går i 9. klasse, da du skal til prøven i naturfag. 10. klasse laver i stedet et afgangsprojekt.

Tema 2

Industriprojekt – den enkelte og samfundets udledning af stoffer. Her tager vi til Haldor Topsøe A/S, som vi har samarbejdet med siden 2011. Du bliver præsenteret for 8-10 problemstillinger, som Haldor Topsøes forskere og ingeniører arbejder med nu. Så får I fire uger til at finde en løsning hjemme på skolen. Vi slutter af med at tage ind præsentere vores løsninger på Haldor Topsøes hovedsæde i Lyngby. Læs mere på http://industriprojekt.dk.

Tema 4

Unge forskere, bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan. Vi deltager hvert år i Unge Forskere, som er en national konkurrence i forskning. Her vil du vælge enten en opfindelse, du vil udvikle eller noget forskning, du synes der mangler. Med støtte fra de to sciencelærere udvikler du projektet og lærer at præsentere din viden og dit produkt for andre, der er interesseret i naturfag.

Kernefag og bifag

Efterskolens Sciencelinje inkluderer fagene matematik og fysik/kemi/biologi/geografi mens de øvrige skolefag læses som bifag.

Linjens indhold

Kloden står overfor en masse udfordringer. Nogle skal løses politisk, men en del skal løses med nye teknologi. På Sciencelinjen tager vi udfordringen op, sammen med elever, der har den naturfaglige interesse. Vi lærer dem at udvikle viden og metoder til at løse naturfaglige problemstillinger. Science er for dig, som brænder for naturfagene eller måske bare nogle af dem, men gerne vil lære mere om de andre.

Du kan lide at arbejde i grupper og lave projekter. For det er det vi gør på denne linje i nyindrettede lokaler, der er målrettet til den måde vi arbejder på, med værksted, 3D-printere, fleksible arbejdsborde i to lokaler, med skure og drivhus. Vi har et godt udvalg af robotter, Lego, dataloggere og er åbne over for nyanskaffelser, som understøtter undersøgende naturfagligt arbejde.

Ledige pladser

Undervisningen

Vi arbejder i temaer og disse varierer lidt fra år til år, men kan typisk se ud sådan:

Tema 1

Bæredygtig vandforsyning for fremtidige generationer. Her lærer du at arbejde med den naturvidenskabelige metode i grupper. Du lærer at sætte din nysgerrighed i rammer, lave mål for den og udføre forsøg og optage og analysere data.

Tema 2

Industriprojekt – den enkelte og samfundets udledning af stoffer. Her tager vi til Haldor Topsøe A/S, som vi har samarbejdet med siden 2011. Du bliver præsenteret for 8-10 problemstillinger, som Haldor Topsøes forskere og ingeniører arbejder med nu. Så får I fire uger til at finde en løsning hjemme på skolen. Vi slutter af med at tage ind præsentere vores løsninger på Haldor Topsøes hovedsæde i Lyngby. Læs mere på http://industriprojekt.dk.

Tema 3

Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår. Her arbejder vi med elektromagnetisk stråling, uv-stråling og radioaktiv-stråling. Dette tema er kun hvis du går i 9. klasse, da du skal til prøven i naturfag. 10. klasse laver i stedet et afgangsprojekt.

Tema 4

Unge forskere, bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan. Vi deltager hvert år i Unge Forskere, som er en national konkurrence i forskning. Her vil du vælge enten en opfindelse, du vil udvikle eller noget forskning, du synes der mangler. Med støtte fra de to sciencelærere udvikler du projektet og lærer at præsentere din viden og dit produkt for andre, der er interesseret i naturfag.

Kernefag og bifag

Efterskolens Sciencelinje inkluderer fagene matematik og fysik/kemi/biologi/geografi mens de øvrige skolefag læses som bifag.

Videreuddannelse

Undervisningen er studieforberedende, og Science peger naturligt videre mod en uddannelse indenfor det naturvidenskabelige fagområde. Et år på vores efterskole med naturvidenskab vil styrke dine evner til at arbejde selvstændigt og sammen med andre, med henblik på at skabe et bæredygtigt forhold mellem mennesker og naturen.

Videreuddannelse

Undervisningen er studieforberedende, og Science peger naturligt videre mod en uddannelse indenfor det naturvidenskabelige fagområde. Et år på vores efterskole med naturvidenskab vil styrke dine evner til at arbejde selvstændigt og sammen med andre, med henblik på at skabe et bæredygtigt forhold mellem mennesker og naturen.

Undervisere på Science linjen

Madeleine Polano

Lærer på Science
mp@fepost.dk

Tekst kommer

Michael Fynsk

Lærer på Science
mfy@fepost.dk

Jeg er lærer på Flakkebjerg Efterskole, fordi jeg her kan få lov til at folde vingerne ud, og være den sciencelærer jeg gerne vil, til glæde og gavn for eleverne. Jeg er lærer på Flakkebjerg Efterskole, fordi der er højt til loftet, og grobund for at tænke skævt og ud af boksen. Jeg er lærer på Flakkebjerg Efterskole, fordi vi lever i et dynamisk samfund, hvor vi skal styrke elevernes kompetencer, for at kunne ruste dem til, at blive fremtidige borgere i et samfund med bl.a. naturvidenskaberne som løftestang. Jeg har en grundlæggende holdning om, at vi alle skal gøre det, vi er bedst til, og det gør jeg bedst på Flakkebjerg Efterskole.

Undervisere på Science

Christina Bjerre

Lærer på Science
cb@fepost.dk

Jeg er på Flakkebjerg fordi jeg har muligheden for, at arbejde i et samspil mellem det teoretiske og det praktiske. Mit daglige arbejde på Adventuresport giver mig mulighed for, at være nysgerrig på menneskekroppen, vores samspil med naturen og samfundet. Det er for mig et privilegie, at have mulighed for at kombinere min store interesse for friluftsliv og naturvidenskab med mit arbejde. Jeg glæder mig over muligheden for, at opbygge relationer til eleverne både i dagligdagen og på udfordrende ture i naturen.

Michael Fynsk

Lærer på Science
mfy@fepost.dk

Jeg er lærer på Flakkebjerg Efterskole, fordi jeg her kan få lov til at folde vingerne ud, og være den sciencelærer jeg gerne vil, til glæde og gavn for eleverne. Jeg er lærer på Flakkebjerg Efterskole, fordi der er højt til loftet, og grobund for at tænke skævt og ud af boksen. Jeg er lærer på Flakkebjerg Efterskole, fordi vi lever i et dynamisk samfund, hvor vi skal styrke elevernes kompetencer, for at kunne ruste dem til, at blive fremtidige borgere i et samfund med bl.a. naturvidenskaberne som løftestang. Jeg har en grundlæggende holdning om, at vi alle skal gøre det, vi er bedst til, og det gør jeg bedst på Flakkebjerg Efterskole.

Vil du besøge os? Datoer for Åbent Hus ➩

Vil du besøge os?
Datoer for Åbent Hus ➩

Søg optagelse

Ønsker du at starte på Flakkebjerg Efterskole, skal du først udfylde tilmeldingsblanketten, som du finder her. Når skolen har modtaget din tilmelding, får du besked, om der er plads, eller om du kommer på venteliste.

Læs mere her

Søg optagelse

Ønsker du at starte på Flakkebjerg Efterskole, skal du først udfylde tilmeldingsblanketten, som du finder her. Når skolen har modtaget din tilmelding, får du besked, om der er plads, eller om du kommer på venteliste.

Læs mere her