- Har efterskolen et ansvar i det sundhedsforebyggende arbejde?
- Kan der være lærings- og trivselsmæssige gevinster ved at arbejde med maden og måltiderne på efterskolen?
- Mad og måltider er ikke kun næring, men handler også om identitet og socialt tilhørsforhold. – Skal tilberedningen af mad være en del af efterskolens servicering eller kan det også være et pædagogisk dannelsesprojekt?
- Kan efterskolen via et tilbud om kostvejledning rykke på de unges sundhedsadfærd?
- Hvilke motivationer og barrierer kan eleverne have for at øge deres egen sundhed?
- Hvordan kan vi som efterskole bidrage til at give eleverne evner og muligheder til at handle i en sundhedsfremmende retning?
Dette er nogle af de spørgsmål vi har diskuteret i vores arbejde med ”Efterskolen som sundhedsfremmende institution med fokus på mad og måltider”. Den inspiration vi har fået ud af at arbejde med dette projekt, har vi samlet, så andre forhåbentlig kan have glæde af det. Det kan være både køkkenpersonale, lærere og forstandere.
Inspirationsmaterialets formål er at give den enkelte efterskole lyst til at tage deres praksis omkring mad, måltider og sundhedsundervisning op, og dermed være med til at give de unge lyst og færdigheder til at tage deres liv i egne hænder når det gælder sundhed.Materialet indeholder ikke en færdig pakkeløsning til hvordan vi får fyldt de unges ”sundhedsrygsæk”, men forklaring på hvorfor vi synes det er så vigtigt, ideer til hvordan man kan gribe det an og en henvisning til relevant litteratur vi har haft glæde af, og som er anbefalelsesværdigt. Materialet kan downloades her eller bestilles ved at sende en mail til Flakkebjerg Efterskole.